Verkostojen voima

Suomen Nuorkauppakamarit ry on kansainvälinen jäsentensä kehittymis- ja johtamiskouluttautumisjärjestö sekä kontaktiverkosto, joka vaikuttaa aktiivisesti yhteiskunnassa.” Näin nuorkauppakamarit määrittelevät omaa toimintaansa verkkosivuillaan. Tässä Vieraskynä -tekstissä haluan hieman tarttua määritelmän kontaktiverkosto -sanaan ja siihen, mitä se minulle on merkinnyt.

Toimin yrittäjänä ja tuotan palveluita yrityksille. Palvelusisältöihin kuuluvat yritysten markkinointi-, henkilöstötapahtumien ja juhlien organisointi sekä tapahtumatuotanto. Yritykseni elää tätä kirjoitettaessa jo neljättä toimintavuottaan. Matka on ollut tähän mennessä mahtava ja monivivahteinen, paljon ylä- ja alamäkiä. Tylsää ei ole ollut.

 

Tärkeintä kuitenkin on se matka, miten päädyin yrittäjäksi. Perhetaustaltani löytyy paljon yrittäjyyttä, Positiivareiden tarinaa on eletty, mutta se ei ollut se ratkaiseva tekijä siinä, kun päätin hypätä itseni elättäjäksi. Ratkaiseva tekijä oli harrastukseni. Ei, en ole harrastanut juuri tapahtumien tekoa vaan nuorkauppakamaritoimintaa. Olin jo aiemmin pohtinut asiaa yrittäjä-Riikasta ja Tampereen Uusyrityskeskuksessa asioidessani he totesivat, että rekisteristäni löytyy aiempi merkintä vierailuista. Kyllä löytyi, silloin oli siemen ajatuksissa, mutta mehevää maaperää mistä yritykseni olisi elänyt, sitä ei vielä ollut.

Aikani nuorkauppakamariverkostossa toimittuani ja maailman talousmyllerrysten saattelemana olin tilanteessa, jossa tarjottimella oli kaksi vaihtoehtoa; ottaa vastaan uusi työ tai viedä paperit ja saada Y-tunnus. Valitsin jälkimmäisen, sillä olin käynyt jo neuvotteluita mahdollisista ”keikoista”, niin kuin töistä tapahtuma-alalla puhutaan. Ensimmäiset keikkani olivat järisyttävän hienoja tapahtumia.

 

Miten ihmeessä tuore yritys voi saada ensimmäisiksi asiakkaikseen sellaisia yrityksiä ja tahoja kuin Technopolis Oyj tai Tampereen Ammattikorkeakoulu? Vastaus on verkostoissa. Niissä kontakteissa, joita syntyy kun tekee pitkäjänteisesti ja aktiivisella otteella nuorkauppakamaritoimintaa.  Kontaktiverkosto ei synny kerrasta eikä kahdesta, mutta kun oli ollut toiminnassa useamman vuoden, huomasi kuinka se olikaan kutoutunut. Vuosien aikana työt, joita olin kamaritoiminnassa tehnyt, muuttuivat tuoreen yritykseni referensseiksi. Verkosto toimi ja luottamus siirtyi kamariverkoston kautta asiakkuuksiin.
 
Monimuotoisessa maailmassa, missä internetistä voi tilata mitä vain ja samalla tilauksella voi myös saada ihan mitä vain, luottamus on erittäin tärkeä vaikutin. Yritysmaailman tehokkuus- ja laatuajattelussa verkostojen voima löytyy kolmannen tahon hyväksynnässä. Näin kamariverkoston tutut halusivat ja tekivätkin sen, että toimivat suosittelijoina ja toimintani laadun takeena. Hurjaa. Mahtavaa. Mutta niin ne verkostot toimivat ja kiittävät, kun jaksaa olla sanojensa mittainen harrastuksessaan.

Toivon että tämä kirjoitukseni kannustaa nuorkauppakamarilaisa näkemään toiminnan merkityksen myös laajemmalti. Toteutettu projekti voi joskus olla juuri sinun käyntikorttisi matkallasi kohti unelmiasi. Kannustan myös luottamaan verkostoon – nuorkauppakamarilaiset auttavat toisiaan. Apua kannattaa kysyä kun sitä tarvitsee, ja vielä palkitsevampaa on, kun pääsee auttamaan ystävää.

 

Koskaan ei tiedä milloin kontaktiverkostoa syntyy – mutta vahvimmin aktiivisena nuorkauppakamarivaikuttajana ja tekijänä. Nyt vain verkostoitumaan!

Jutellaan kun nähdään!

Riikka Töytäri

yrittäjä, tapahtumatuottaja
Thisway Connection
www.thisway.fi

puheenjohtaja 2013
Tammerkosken Nuorkauppakamari

ps. Tekstin ohessa on muutamia keikkakuvia.