Kumppanuudella kasvuun – kamarityyliin

Että tämmöinen nakki itsellä napsahti. Tosin tämä nakki napsahtaa kaikille hallituslaisille, kun hallituksen kiertävästä blogikirjoitussarjasta on kyse.

Ajattelin ensimmäisenä, että eiköhän laiteta Chat GPT jauhamaan ja laitan sinne avainsanoja ja katon mitä se tuo, mutta joku sisälläni sanoi, että se kirjoitettu teksti ei olisi ollenkaan itseäni enää ja tuntuisi riman alittamiselta. Siksi päätinkin näin lukihäiriön omaavana tyhjentää tekstini teille rakkaille lukijoille ja Pirkanmaan Nuorkauppakamarilaisille sellaisenaan, että kyllä te tunnistatte jo heti kuka tämän tekstin on kirjoittanut.

Kuitenkin tekoälyä rakastavana joudun sen kyllä laittaa tarkistukseen jo siitä syystä, että sanani olisi enemmän ymmärrettävissä kuin kryptisiä, joten savolaisuus iskee tässä itsessäni. Ehkä käytin, ehkä en. 

Vuosi 2025 on alkanut Pirkanmaan Nuorkauppakamarissa poikkeuksellisen vahvasti

Olemme saaneet jo alkuvuodesta kasaan tarvittavan budjetin ja se on pitkälti meidän uusien, sekä pitkäaikaisempien kumppaneidemme ansiota. Tämä antaa meille mahdollisuuden keskittyä siihen, mitä teemme parhaiten: laadukkaiden tapahtumien, koulutusten ja vaikuttamisen rakentamiseen.

Mutta miksi kumppanuudet ovat niin merkittävä osa toimintaamme ja mitä ne tarjoavat vastavuoroisesti yrityksille?

Kumppanuudet mahdollistavat enemmän kuin raha

Talous on tärkeää, mutta aito kumppanuus on enemmän kuin rivi budjetissa. Kumppanit ovat mukana kehittämässä, sparraamassa ja rakentamassa tulevaisuutta yhdessä kanssamme. Ne mahdollistavat sen, että voimme toteuttaa vaikuttavia projekteja, kutsua inspiroivia puhujia ja luoda jäsenillemme merkityksellisiä kokemuksia.

Samalla kumppanuudet luovat uusia kontakteja niin meille jäsenille kuin yritykselle.

Yrityksille enemmän kuin näkyvyyttä

Usein ajatellaan, että kumppanuus kamaritoiminnassa tarjoaa vain näkyvyyttä. Se on toki osa kokonaisuutta – mutta todellinen hyöty syntyy verkostoista. Kamarin kautta yritykset pääsevät suoraan kontaktipintaan tulevaisuuden päättäjiin, osaajiin ja vaikuttajiin.

Meillä on jäseniä monilta toimialoilta, ja yhteistyön kautta syntyy aitoja liikesuhteita, rekrytointimahdollisuuksia ja kasvutarinoita. Samalla, kun luodaan kumppanuus jonkun tahon kanssa, se luo automaattisesti oman verkoston kautta tarinan, että tuo yritys tukee tätä harrastusta ja osana järjestöä. Se tuo vääjäämättäkin epäsuoraa myyntiä yrityksiin ja kuuluvuutta, kun sana alkaa kiertämään.

Toisin sanoen, jos tiedän että yrityksestä saan itselle jotain extraa tai hyödykettä enemmän kuin muista niin totta kai haluan viedä sinne itseni sekä ystäväni vaikka he eivät olisi osa JCI verkostoa.

Kumppanit osana yhteisöä

Yhteistyökumppanimme eivät ole pelkästään logoja nettisivuilla – he ovat osa yhteisöämme. He voivat tarvittaessa osallistua tapahtumiin, jos haluavat, jakavat osaamistaan ja luovat yhdessä kanssamme uutta. Juuri tämä vuorovaikutus tekee kumppanuudesta niin arvokkaan molemmille osapuolille. Me opimme ja he oppivat.

Me kaikki tiedämme, että monessa yrityksessä eletään nyt tarkkoja aikoja. Markkinointibudjetit ja investoinnit ovat tiukassa, ja jokaiselta panokselta odotetaan konkreettista vastinetta mieluiten sitä suoraan myyntiä.

Samalla juuri nyt on oikea hetki panostaa näkyvyyteen ja verkostoihin, sillä myynti ei synny hiljaisuudessa. Se vaatii paljon juttelemista, kontaktoitumista ja heittäytymistä, mikä välillä härmäläisille voi olla entuudestaan vaikeaa, jos verrataan naapurimaahan. Mutta jokainen tekee sitä kuitenkin tyylillään ja omalla twistillä. Itsellä Savolaisuus on auttanut paljon, koska lupsakkuus ja pieni ruotsalainen ’’diskutera’’ tuo luottamusta ja nimeä etenemään.

Kamaritoiminta tarjoaa yrityksille suoran yhteyden alueen aktiivisiin osaajiin, yrittäjiin ja päättäjiin. Täällä ei jaeta mainoslehtisiä vaan rakennetaan suhteita, jotka parhaimmassa tapauksessa johtavat kauppoihin ja yhteistyöhön tulevaisuudessa.

Niin kaikissa myynneissä, mitään ei aina tehdä heti vaan sinun täytyy yrityksenä, kuin kuluttajana / toisena yrityksenä ’’istuttaa siemen’’ hautumaan, joka ajansaatossa ’’sadon korjuun’’ aikana kyllä palkitsee ja vie yritystä eteenpäin.

Pirkanmaa on juuri sopivan kokoinen: kun täällä joku tekee hyvää, siitä puhutaan. Pienillä teoilla ja oikealla läsnäololla voi saada aikaiseksi yllättävän suuren vaikutuksen.

Yrityksesi ei välttämättä tarvitse valtavaa kampanjaa vaan sen, että oikeat ihmiset puhuvat sinusta hyvää oikeassa paikassa.

Syntyy se kuuluisa puskaradio ja se toimii. Eikä sen vaikutus rajoitu vain Pirkanmaalle, sillä kamariverkostomme on valtakunnallinen. Hyvä sana kiertää ja se on -uskokaa kyllä- tullut todistettua.

Yhteistyö JCI:n kanssa kertoo, että yritys haluaa olla mukana tukemassa ja kasvattamassa seuraavan sukupolven johtajia, yrittäjiä ja vaikuttajia.

Kumppanuus on osa brändiä

Nykyään kumppanuuksia myös vertaillaan: “Kenen kanssa te teette yhteistyötä?” . Tämä kertoo paljon yrityksestä. Kun yritys on mukana nuorkauppakamaritoiminnassa, se kertoo aktiivisuudesta, tulevaisuuden ajattelusta ja halusta olla mukana rakentamassa yhteistä hyvää.

Kumppanuus ei ole vain sijoitus kamaritoimintaan se on myös viesti yrityksesi arvoista ja suunnasta. Yhteistyö JCI:n kanssa kertoo, että yritys haluaa olla mukana tukemassa ja kasvattamassa seuraavan sukupolven johtajia, yrittäjiä ja vaikuttajia.

Se on sijoitus tulevaisuuteen ja viesti, että yritys arvostaa kehitystä, oppimista ja aktiivista asennetta.

Kiitos kuuluu teille

Haluan itse henkilökohtaisesti kiittää kaikkia nykyisiä kumppaneitamme siitä luottamuksesta ja yhteistyöstä, jota olette osoittaneet Pirkanmaan Nuorkauppakamarille.

Teidän panoksenne avulla pystymme nostamaan rimaa entisestään ja tarjoamaan jäsenillemme parasta mahdollista toimintaa & etuja.

Toivon todellakin, että näemme teitä tulevissa isoissa projekteissa, jotka tuovat teille enemmän näkyvyyttä ja tietoisuutta JCI:n sisällä.

Tähän mennessä olette yllättäneet kirjoittajan ja hallituksen siitä, miten kovia yrityksiä Pirkanmaalla on!

Tämä vuosi näyttää valoisalta ja siitä kuuluu kiitos teille.

Yrityslohkon johtaja (BUS)

Joni Tuovinen