Kaikki lähtee hyvästä ideasta. Se tosin mihin sillä päädytään vaatii paljon idean jalostamista.
Asuminen Akaassa –tapahtuman ensimmäiset askeleet otettiin nöyrinä yhteistyötahojen kanssa neuvotellen. Tiesimme, että ilman heitä tapahtumaa ei saada järjestettyä. Monessakin tapauksessa tämä on toimiva taktiikka, mutta meidän kohdallamme välttämätön. Nyt puhuttiin tapahtumasta jossa luodaan omat ”asuntomessut” koko kaupungin olemassa olevilla uusilla ja vanhoilla kohteilla. Ideaa non-stop messubusseista avoimiin asuntonäyttöihin, ja kohteista tehtyä messukarttaa, ei toteuteta ilman näitä kohteita.
Tapahtuman idea piti myydä ensin kamarilaisille ja sitten yhteistyötahoille. Tässä teimme harkittua sisäistä markkinointia; tapahtuman logo ja visuaalinen ilme oli meillä jo heti alussa pitkälle kehitetty. Koin sen projektipäällikkönä ensiarvoisen tärkeänä, jotta uskomme ensin itse tapahtuman mahdollisuuksiin ja näemme tapahtuman toteutumassa, ja olemme näin motivoituneempia siihen. Kun uskomme tapahtumaan, on meidän helpompi voittaa haasteemme sen myymisessä. Koska yhteistyökumppanit olivat niin lähellä projektissa, oli heillekin tehty markkinointi enemmän sisäistä markkinointia.
Jotta pääsimme huikeaan tulokseen, 40 kohteeseen (asuntoja, uudiskohteita, tontteja ja tonttialueita), se vaati paljon työtä ja yhteistyökumppanihankinnassa strategisia liikkeitä. Kohteista tuli upea messukarttakokonaisuus ja parhaimillaan yhdessä kohteessa oli käynyt n. 200 kävijää. Samassa yhteydessä meillä oli myös konkreettiset messut joissa oli asiantuntijaluentoja, näytteilleasettajia ja vetonaulana palosimulaattori. Messujen kanssa taistelimme eniten. Koimme haasteelliseksi saada akaalaisia yrityksiä tulemaan messuille näytteilleasettajaksi ja messuilla olisi voinut käydä enemmän kävijöitä, varsinkin paikallisia. Tämä on haasteemme ensivuodelle, kuinka saamme messuista vetävämmät.
Valmisteluissa onnistuimme erittäin hyvin. Tapahtumapäivänä kaikki oli valmista ja apulaisia auttamassa enemmän kun tarvetta löydettiin. Olimme saaneet hoidettua kaikki tehtävät ja osa-alueet hyvin, ja näin pystyimme päivän aikana nauttimaan työmme hedelmistä. Messut oli purettu alta aikayksikön ja pääsimme porukalla rauhassa purkamaan päivän antia paperille. Kaikki olivat virkeitä ja iloisia – ja mikä kaikkein tärkeintä, koimme tehneemme hyvää työtä. Sitten juhlistimme onnistunutta tapahtumaa koko porukalla, siihen oli hyvä päättää hieno tapahtumapäivä!
Projektia suunnitellessamme päätimme että tapahtuma järjestetään vähintään kaksi kertaa, todennäköisesti kolme. Tästäkin syystä lähetimme pian tapahtuman jälkeen palautekyselyt ja halusimme kuulla missä onnistuimme ja ennen kaikkea, missä epäonnistuimme. Palautetta ei ole helppo pyytää ja se on projektipäällikkönä pelottavaa kuulla, mutta tulevaa vasten se on välttämätöntä. Palautteen kysyminen on tärkeää jotta yhteistyökumppanit kokevat että heidän mielipidettänsä arvostetaan ja että heidän toiveitaan otetaan huomioon. Kysyimme sitä silloin, ja kysymme sitä edelleen, saamme samalla myös paljon hyviä uusia ideoita.
Tässä siis oli meidän resepti tähän onnistuneeseen projektiin:
1 hyvä idea
1 hyvin jatkojalostettu hyvä idea
1 Motivoitunut porukka
Ehdoton haasteiden voittamisen halu
Hyvin suunniteltu tapahtumapäivä
Hyvä iloinen lopetus!
Iida Repo
Asuminen Akaassa projektipäällikkö 2013