Sain keväällä usealtakin taholta pyyntöjä, että olisin yhteydessä Vincit Oy:n Mikko Kuituseen, josko pääsisimme heille vierailulle. Täytyy myöntää, että en ihan heti hoksannut, miksi tuo Vincit on niin kovin haluttu vierailupaikka, kunnes iskin kyseisen nimeen Googleen… No, eihän sitä tarvinnut lukea kuin pari ensimmäistä juttua ja olin itsekin todella innoissani varaamassa yritysvierailua heille!
Vincit Oy on tamperelainen ohjelmistoalan yritys, joka on saavuttanut julkisuutta etenkin hyvän työilmapiirin, avoimen johtamiskulttuurin sekä positiivisten YT-neuvotteluiden puolesta kuin varsinaisen ohjelmoinnin kautta. Yrityksen toimitusjohtaja Mikko Kuitunen on myös palkittu kunniamaininnalla Vuoden Nuori Johtaja-kilpailussa.
Saimmekin kuulla sekä yrityksen synnystä, sekä kasvusta ja ennen kaikkea huikeasta johtamis-ja työkulttuurista, mikä yrityksessä vallitsee. Johto on tehnyt alusta alkaen selväksi niin itselleen kuin työntekijöilleenkin, että he ovat yritys, jonne kaikki haluavat töihin, jossa työskentelevät parhaat alansa ammattilaiset, huipputyypit, ja josta kukaan työntekijä ei ole koskaan irtisanoutunut. Eli töissä voi olla myös hauskaa! Vincitin johtamiskulttuuri on hyvin avoin ja kuunteleva: esimerkiksi vauhdikkaan startin jälkeen seurannut ”romahdus” ja uhkaavat tulevaisuudenkuvat saatiin pelastettua työntekijöiden kautta tulleiden kontaktien ja siitä seuranneiden uusien diilien kautta. Heillä on myös ollut käytössä jo jonkin aikaa narratiivinen johtajamalli, jossa työntekijät saavat osallistua todella paljon yrityksen tulevaisuuden ja toiminnan suunnitteluun. Toimitusjohtaja Kuitunen totesikin osuvasti, että tulevaisuuden muutoksia on mahdoton ennustaa, näin ollen ei ole olemassa vain yhtä oikeaa totuutta. Tällä kaikella pyritään luomaan vieläkin enemmän avoimuutta sekä oikeudenmukaisuutta.
Vincity-tilat ja tuotteet – vahvasti brändiä tukevia
Vincit Oy on myös panostanut erittäin paljon siihen, että yrityksen sisäinen ja ulkoinen tarina on yhtenäinen. Heidän konttoriinsa sisään astuessa vastaan tulee aivan mahtava, heidän omaa brändiään luotsaava ”Vincity”-tyylinen sisustus: innoittajana on toiminut Sincity-leffa, huoneet on sisustettu ja nimetty leffan teemaan sopivasti. Vincity-ilme on säilytetty yhtenäisenä jopa työntekijöiden kahvikuppeja myöten, unohtamatta messujen sekä opiskelijatapaamisten standyja.
Hurmioiduin Vincityn meiningistä aivan totaalisesti, on mahtavaa huomata, että ainakin tämä yritys on ymmärtänyt, että työntekijät eivät ole vain se pakollinen kuluerä, vaan he ovat se yrityksen voimavara, jota pitää vain osata käyttää oikein!
Marianna Osara
LOM/Yhdistyslohkon johtaja 2013
Pirkanmaan Nuorkauppakamari