KUKA?
Olen Jarmo Tanni. Tyrwäältä ponnistanut multitalentti joka ajaa itsensä aina sellaisiin tilanteisiin joissa heikompia hirvittää, mutta tekijät palkitaan. Uudet haasteet kiehtovat ja olenkin pyrkinyt haastamaan itseäni, koska se palkitsee ja kehittää kaikkein parhaiten.
MITÄ?
Työskentelen Vammalan ammattikoulussa rakennustekniikan opettajana. Koulutukseltani olen talonrakennustekniikan insinööri ja hiljattain sain myös opettajan pedagogisen pätevyyden. Olen työskennellyt mm. suunnittelutoimistossa sekä rakennusliikkeessä työnjohdossa.
MIKSI?
1990-luvun loppupuolella oli trendikästä olla julkkiskokki. Telkkarit olivat niitä pullollaan ja koska ympäriltänikin oli menty sitä alaa opiskelemaan, oli minunkin sinne päästävä. Oli yhteishaun aika, mutta lähipiirissä ollut rakennusalan opettaja oli uravalinnastani eri mieltä. Hänen mielestään olen rakentaja, koska olen pienestä pojasta asti kaikkea rakennellut. Oliko sitten vaikutusta niillä joka paikkaan hakatuilla nauloilla, mene ja tiedä. Pienen ohjauksen jälkeen menin opiskelemaan rakennusalan perustutkinnon, ja sen saatuani suljin koulun oven ajatuksella: ”minä en enää koskaan opiskele mitään” ja tänne en ainakaan tule.
Tuli armeija käytyä ja mietittyä mitä tekisi. Jostain tuli kipinä jatkaa opintoja, ja luonnollista oli jatkaa rakennusalaa. Valmistuin ja tein rakennusalalla erilaisia työnimikkeitä, kunnes aiemmin mainitsemani rakennusalan opettaja soitti, ja kertoi vanhassa opinahjossani olevan tarvetta rakennusalan opettajalle. Hetki siinä meni että suostuin, koska olinhan aiemmin todennut jotain myös niistä kerran suljetuista ovista. Eli hyvin ”yllättävä” tarina ammatillisesta opettajasta ja siirtymisestä työelämästä opetuskentälle.
Itse en koskaan ollut se kympin oppilas mutta uskoin kuitenkin juuri siitä syystä pärjääväni opettajan työssä, olihan minulla kuitenkin substanssiosaaminen hallinnassa rakennusalalta. Vaikka olinkin ollut tekemisissä aikuisten kanssa rakennusalalla, niin koin mielenkiintoisena haasteena nuorten kanssa toimimisen. Neljäs opettajavuoteni alkaa lähestyä loppuaan, ja nyt minulla alkaa olla oikea käsitys opettajan työstä. Jos vähän reteempi kaveri olisi niin paukuttelisin henkseleitä.
Palkitsevinta opettajan työssä on se kun näkee oppilaiden kehityksen ja kasvun ammatillisesti sekä henkisesti. Työstä saatu palaute, oli se sitten positiivista tai negatiivista, auttaa jaksamaan ja kehittymään.
JCI?
Olen liittynyt kamaritoimintaan syksyllä 2018 koejäsenenä ja sainkin aika nopean startin jci-uralleni, sillä pääsin nopeasti mukaan toimintaan. Olen osallistunut koulutuksiin sekä kokouksiin ja todennut toiminnan mielenkiintoiseksi ja kehittäväksi. Tammikuussa 2019 vuosijuhlassa minut valittiin Pinkk spirit-henkisenä Akaan Kulkuseksi ja jäseneksi minut valittiin helmikuussa 2019.
Minulle on muutaman vuoden ajan kehuttu kamaritoimintaa ja osittain vähän houkuteltukin mukaan. Minulla on ollut aivan väärä kuva toiminnasta, josta syystä en ole aiemmin liittynyt kamariin. Mukaan lähdin verkostoitumis- ja kehittymismielessä, mutta myös työelämän uudet haasteet ovat kiinnostavia.
MENNEISYYS?
Paras muistoni nuorkauppakamariurani varrelta on Jci Unitedin kanssa twinning-tapahtuma syksyllä 2018, jossa oli vieraita Saksasta ja Sveitsistä. Heidän kanssaan meni koko viikonloppu ja Tampereen kaduilla kiertäessämme olo oli kuin ulkomailla ollessa 🙂
TULEVAISUUS?
Opettajana toimiessani olen tottunut vetämään oppitunteja, mutta jotta saisi asian mahtumaan lyhyeen pakettiin (kuten esim. puheen pitäminen) vaatii kehittämistä. Haluan myös kehittää vapaaehtoiseen järjestötoimintaan liittyviä asioita kuten projektien vetäminen, johtaminen sekä myös motivointiin liittyvät asiat.
TERVEISET
Koska kaksi jiiceetä on parempi kuin yksi jiicee, törmäillään!