Aito kumppanuus – kun logomyynti on so last season…

Ilman kumppaneita ei ole nuorkauppakamaritoimintaa. Yhteistyökumppanit mahdollistavat vapaa-ajan toimintamme pyörittämisen monella tapaa, sillä emme saa minkäänlaisia avustuksia. Viime vuonna PINKK:ssa otettiin tavoitteeksi rahoituksen turvaaminen vuodeksi 2013. Toisena keskeisenä tavoitteena oli tuotteistaa PINKK nuorkauppakamaritoiminta ja koota se selkeiksi, houkutteleviksi paketeiksi kumppaneille. Toiminnan jatkuvuuden turvaamiseksi rakennettiin ja juurrutettiin uutta myyntikulttuuria jäsenistön piiriin. Työpajojen avulla koulutettiin myynnillistä ajattelua kaikkeen tekemiseen. Ambitiomme olivat korkealla, syystäkin: halusimme luoda Pirkanmaan Nuorkauppakamarista entistä tunnetumman ja halutumman kumppanin. Lisäksi JC-maailmassa halusimme olla myyntitiiminä esimerkki koko nuorkauppakamarikentälle.

Taloudellisen tuloksen saavuttamisen ja molempia osapuolia ja jäseniä palvelevan kumppanuuden lisäksi määrittelimme ketä me olemme, millaisen verkoston meistä kumppani saa ja mitä me voimme tarjota kumppaneille ja sitä kautta myös potentiaalisille uusille jäsenille. Jotta voimme tarjota maksuttomia tapahtumia ja koulutuksia jäsenistölle, on rahoitus hankittava tuotteistamalla sen mitä meillä on tarjota: tapahtumamme, kokousmatkamme, koulutuksemme, painotuotteemme, uutiskirjeemme, julkinen ja sisäinen Facebookimme sekä jäsenistön laajat verkostot kuten perhe, ystävät ja työpaikat. Haluttiin pois harrastelijamaisuudesta, tulojen satunnaisuudesta, kirjavista käytänteistä ja yksisuuntaisen toiminnan tukemisen sponsori-rakenteesta. Haluttiin uskottavuutta, täsmällisyyttä, vastavuoroisuutta ja todellista verkostoitumista. Halusimme alusta saakka luoda todellisia kumppanuuksia, joissa hyötyvät sekä mukaan lähtevät yritykset että kamari.

Tuotteet saatiin kiinnostaviksi, täsmällisiksi ja vuoden kiertoomme sidotuksi sekä kamarin ja jäsenistön tarpeita palveleviksi. Vuoden 2013 mittaan kumppanuuksia hoidettiin mm. viestinnän, markkinointiviestinnän, henkilökohtaisten kontaktien ja verkostoitumistapahtuman keinoin. Olimme myös osana kumppanimme palvelutuotantoa Mystery Shopping -projektilla.

Tuotteisto on kehittynyt edelleen vuonna 2013-2014 ja yhteistyökumppanimyynti on rakentanut myyntikulttuuriamme myös tulevaisuuden polville. Kuluvana vuonna tarjottimella ovat olleet mm. Tukikumppanuus, Koulutuskumppanuus ja Yhteiskunnallinen kumppanuus. Tukikumppanuuden valinneet saavat rutkasti rahoilleen vastinetta näkyvyyden muodossa sekä jäsenistöstä ostovoimaisen kuluttajaryhmän. Koulutuskumppanuuden lunastaneet pääsevät näkyvyyden ja verkostoitumismahdollisuuksien lisäksi hyödyntämään laadukkaita koulutuksiamme. Yhteiskunnallisen kumppanuuden sopineet profiloituvat yhteiskuntavastuullisina yrityksinä sekä kestävän johtajuuden edistäjinä. Esimerkiksi nuorkauppakamareiden yhteiskunnallisen projektin pääsponsorointi (Vuoden Nuori Menestyjä, Päivä Johtajana jne.) on oiva tapa toteuttaa yrityksen omaa yhteiskuntavastuuta ja hyödyntää sitä omassa markkinointiviestinnässään.

Pirkanmaan Nuorkauppakamari on mahdollistanut myös projektikumppanuudet; vuoden mittaisen tai pidemmän kumppanuuden sijaan yritys voi saada täsmäkohderyhmälle näkyvyyttä, luoda kontakteja ja yhteistä maaperää. Esimerkiksi elokuussa järjestettävä Suomen Senaatin vuosikokous Mansenaatti on kamarille tärkeä projekti sekä kumppanuusmyynnin että kovan luokan talousseminaarin lippupakettien myynnin kautta.

 

Kumppaneistamme mm.  Matrocks Oy ja Restamax olivat mukana vuosijuhlassamme. Edustajina Akseli Kerola ja Clarissa Räty. Matrocks Oy valittiin PINKKeimmäksi yhteistyökumppaniksi 2013.

Tervetuloa uudet kumppanimme mukaan PINKKiin menoon. Kumppanuus todellakin on dialogia!

 

Blogitekstin kumppanuusajatuksia ovat rustanneet Ellimaija Ahonen, Katja Myyryläinen ja Jaana Hiltunen.